update uit Canoa 1 - Reisverslag uit Ecuador, Colombia van Maartje Rienks - WaarBenJij.nu update uit Canoa 1 - Reisverslag uit Ecuador, Colombia van Maartje Rienks - WaarBenJij.nu

update uit Canoa 1

Door: Maartje Rienks

Blijf op de hoogte en volg Maartje

13 Juni 2016 | Colombia, Ecuador

Update
Maartje Rienks
10 mei 2016
Lieve mensen, een poging tot een update vanaf m'n telefoon. Er is nog altijd geen WiFi internet of vaste telefoon, alle kabels zijn gebroken. Water is schaars, er word hard gevochten voor de tanks die water uit andere plaatsen brengen.
Inmiddels heb ik natuurlijk al een paar rondjes door het dorp gelopen... Weet je wat het betekend als in het nieuws gereporteerd word dat 80% van de gebouwen beschadigd zijn? Dat betekend dat van iedere 100 huizen er nog maar 20 bewoonbaar zijn, en 80 families in tenten slapen. Dat van de 10 winkels in het dorp er 8 ingestort zijn. Dat van de 4 scholen er nog maar 1 overeind staat. Dat je als je over straat loopt je altijd wel iemand tegenkomt van wie je weet dat hij alles verloren heeft; huis, winkel, bedrijfje, en al 3 weken op straat slaapt.
Sommige mensen proberen weer een beetje vooruit te kijken, de winkel die nog staat is weer open, mensen proberen hun huis weer op te lappen of vragen het leger het puin van hun woning te ruimen. Het is vreemd je gewaar te worden dat je jarenlang iedere dag over een straat loopt, en nu er zoveel lege plekken zijn weet je ineens niet meer wat er stond.
Het hotel is een veilige haven, je zou niet zeggen dat er een aardbeving geweest is. We hebben 80 politieagenten en 12 medewerkers van het nationale energiebedrijf in het hotel, gratis uiteraard. Zij zorgen ervoor dat er water en licht is. Zij eten in het restaurant, dus wij hebben ook 3 keer per dag te eten. Ze maken zelf hun kamers schoon, want personeel hebben we momenteel niet, geen geld voor.
Het huis zien was erg indrukwekkend, zoveel destructie. We hebben vrijwel alle meubels eruit kunnen halen, inclusief jacuzzi, wasbakken en niet gebroken ramen. Toch verdrietig stukjes van je dagelijks leven onder het puin te zien; een schilderij met gebroken glas, de spaarpot van kyara, de racebaan van kayla, het bijzettafeltje.
Nu het meeste opslaan, de suite in het hotel klaarmaken en daar voorlopig wonen. Ik ga uit van minimaal 1 jaar.

Dit was het voor nu even. Denk aan ons, aan Canoa.

Liefs!

• 21 Juni 2016 - 23:13

Harm:

Zuster,
    Denk aan jullie.
    Ook fijn dat jullie een plek konden geven aan de hulpverleners.
    Hoop dat je snel weer een plekje vindt voor alle spullen.

Liefs!